Til leseforslag

Vaksne

Boken med glemte navn

Harmel, Kristin2021

Historisk litteratur Romanar1939-1945 Andre verdskrig Bibliotek Holocaust Jødar Frankrike
Bestill

Anbefaling

Oppslukande og fengslande lesing!

Liker du å lesa om realistiske karakterer? Då vil du nok bli glad i godhjarta Eva som er hovudpersonen (jeg) i Boken med glemte navn. Eva er nå (mai 2005) ei eldre kvinne, men boka er tilbakeskuande slik at me som lesarar får godt innblikk i dramatiske og avgjerande hendingar frå sommaren 1942 då Eva var ein sentral aktør i forfalsking av reisedokumenter til jødiske barn slik at dei kunne reisa frå ei lita fjellbygd i Frankrike over grensa til Sveits. Tonen i boka er hjarteskjerande og sørgjeleg, men samtidig også varm, håpefull og romantisk. Språket er alminneleg og lettflytande. Det er godt driv og som lesar blir ein fengsla. Jenta med blå stjerne av Pan Jenoff og Den hemmelige gaven av Natasha Lester kan gje noko av den same leseopplevinga.

Eva jobber som bibliotekar i Florida. En dag ser hun et fotografi av en bok i et magasin. Den gamle boken befinner seg på et bibliotek i Berlin. Ingen vet hvor den kommer fra. Den inneholder hemmelige koder, men forskerne klarer ikke å dechiffrere dem. Eva vet imidlertid godt hva de betyr. For over 60 år siden skrev hun tallene inn i boken sammen med en venn. Hver kode representerer navnet på et foreldreløst jødisk barn. Som ung student måtte Eva i 1942 flykte fra Paris etter at den jødiske faren hennes var blitt arrestert. Eva og moren kom til en liten landsby i den såkalte frisonen, og Eva ble med i en motstandsgruppe som smuglet jødiske barn over grensen til Sveits. Det var da hun begynte å skrive i det hun kalte Boken med glemte navn. For at ikke barnas navn skulle bli glemt, noterte hun dem som koder i boken. Eva kan hjelpe til med å løse gåten. Men orker hun å dykke ned i den vonde fortiden igjen? "Boken med glemte navn" er basert på en sann historie. Omtalen er utarbeidet av BS.